No5

Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

En annorlunda helg - Island!

Av Fam A&O - 29 mars 2011 19:50

Gääässsssssssssssspppppp! Efter en annorlunda helg har man inte kommit ifatt med sömnen ännu.

I fredags efter en smarrig lunch med gott rött vin for jag tillsammans med kollegorna till flygplatsen för att ta oss till Island.

Tack vare vinet var jag ganska lugn under flygresan och den gick hur bra som helst. Så fort våra väskor hade kommit satte vi oss på en buss som tog oss till Blå Lagunen - varm källa. Där väntades det bad i ett vatten som var 37-39 grader varmt.

Helt underbart! Med lite lera på kroppen och ansiktet skulle man föryngra huden med 10 år. Så nu är man som en tonåring igen ;-).

Efter badet serverades en buffé. Trötta och mätta tog vi oss till hotellet där vi kollade in vårt rum och packade upp våra saker innan vi tog oss ner till hotellbaren. Vi insåg ganska snabbt att det var nog bäst att hoppa i säng för att orka med morgondagens schema.

Lördagen började med en konferens. En underhållande konferens och tre timmar bara försvann.

Vi begav oss sedan ut på stan för att kolla in Reykjavik. Kanske inte världens roligaste huvudstad. Tråkiga hus och endast en shoppinggatan. Vi gjorde ett försök till att vara kulturella och besökte en kyrka i stan.

Klart att besöket skulle förevigas så vi kunde visa när vi kom hem att vi gjort ngt vettigt :-). Är man turist så är man.

När vi insåg att det inte skulle bli något shoppat hittade vi en bar där vi kunde släcka törsten och snacka lite skit.

Hungern slog till och vi hittade en pizzeria för att slippa höra magarna kurra. Tillbaks till hotellet och ta en kort vila innan kvällens fest började.

Redo för party!

Vi hamnade på ett superhäftigt ställe där vi började med en fördrink och mingel.

Tog oss upp ett par trappor för att komma till restaurangen som hade en fin utsikt och som roterade sakta. Tyckte ibland att det snurrade på ganska fort - vet inte om det berodde på vinet eller att det verkligen var så :-).

Något förvirrande när man besökt toaletten en trappa ner och sedan hitta tillbaks till sitt bord.

Förrätt: valcarpaccio - inget vidare

Huvudrätt: lamm - väldigt gott är inte så förtjust i lamm annars

Efterrätt: passionfruktstårta med glass - mkt gott

Det blev faktiskt en hel del dansande och när bussarna började gå tillbaks till hotellet bestämde vi oss för att testa en av stans nattklubbar. Islänningarna är visst kända för sitt festande.

När jag kom fram till nattklubben hade jag tappat bort mina fyra kollegor och jag som trodde att dom var precis bakom mig. Ett försök per telefon att få dom att hitta rätt båda via mig och nattklubbens vakt. Gick inget vidare utan jag fick bege mig ut för att leta och det dröjde inte länge förrän vi fann varandra igen och vi kunde inta dansgolvet. Otroligt mycket folk och väldigt trångt på dansgolvet!

Vid tvåtiden blev det taxi till hotellet. Det väntades en tidig uppgång dagen efter och ville gärna ha någon timmes sömn.

Kl.06:00 ringde klockan och det kändes som vi precis lagt oss. Upp och in i duschen, packa väskan, checka ut och frukost för att sedan sätta sig på en buss som skulle ta oss på en guidad tur genom en del av Island.

Som tur var stannade bussen på ett par ställen så vi kunde få oss lite friskluft och kolla på det häftiga landskapet. Mellan stoppen hann man slumra till och kunde ta igen sig ngt från gårdagen.

Geiser;

Mäktigt vattenfall;

Efter 30 mil i buss var det dags för hemfärd. Den här gången utan vin i kroppen och ångesten var hemsk vid starten, men flygresan var lugn och jag kunde till och med somna en stund.

När vi landade fick vi ställa fram klockan med två timmar då Island inte ändrar sin klocka för sommartid. Hemma vid halv tio och barnen sussade sött i sina sängar. Mysigt att smyga in och få pussa på dom och även få på pussa på Marcus. Även om det är superskoj att göra saker på egen hand, så är det hemma hos familjen man känner sig hel!

Stort tack för den här resan!! Tror inte att det är något land som jag kommer åka tillbaks till, men otroligt kul att få ha varit där och sett deras landskap.

Måndagmorgon fick man äntligen ge barnen en kram som var glada att mamma var hemma igen. Tyvärr ingen lång stund då jobb och dagis väntade som vanligt.

Ska försöka komma i säng i tid idag, så man komma ikapp något med sömnen. Ser fram emot en ledig dag på torsdag.