No5

Alla inlägg under juni 2009

Av Fam A&O - 29 juni 2009 20:02

En ny underbar sommardag!


Det blev en promenad på förmiddagen. Passade även på att handla till lunchen. Albin ville absolut ha spenatsoppa - hur f_n gör man det?? Det fick bli en färdig förpackning med spenatsoppa. Till mamma och mig blev det kycklingklubbor och stekt potatis. Spenatsoppan smakde nog inte som på dagis. Albin skyllde på att soppan var varm.......


Efter lunch packade vi återigen badväskan, men idag blev det inte stranden. Vi gick till badet där det finns utomhusbassänger. Där mötte vi upp Olivia och hennes mamma.  En perfekt barnbassäng där barnen kunde springa, hoppa och plaska på egen hand. Visst var dom nyfikna på stora bassängen, så det var bara att hoppa i. Årets första dopp för min del! Kallt, men vad gör man inte för sina barn.



Nu är det bara en vecka kvar enligt BF tills Olivia ska få ett syskon. KUL! Ska bli kul att ha er hemma och hoppas att vi kommer hitta på en massa skojigt ihop! Lycka till!


När Marcus kom hem tog jag mig en rask promenad till gymet för att skaffa mig ett gymkort! Nu är det äntligen gjort. Ett steg på vägen. Nu gäller det bara att gå dit oxå ;-). Ska faktiskt dit redan imorgon för att lägga upp ett träningsprogram och även kolla kroppssammansättningen. Ho vill jag veta??





Av Fam A&O - 28 juni 2009 21:19

Nu har jag varit dålig på att skriva igen. Beror nog på vädret. Det har verkligen varit kanonväder!


Torsdag: Lite svalare, så jag och Oliver passade på att spendera förmiddagen i stan. Hann med en lunch med pappa innan vi åkte för att hämta Albin på dagis.


På eftermiddagen började det blåsa rejält och vi höll oss hemma i trädgården.



Fredag: Såg ut som blåsten hade lugnat sig något och planen var att ta sig till stranden. Utförde lite ärenden och kom ner till stranden vid lunchtid. Mötte upp Jenny, Teo och Elton på stranden och åt lunch. Vi fick sitta långt från vattnet för det blåste ganska mycket. Det tog nog inte mer än en timme innan vi i stort sett fick fly från stranden för nu blåste det upp ordentligt.


Marcus kom hem tidigt och vi bestämde oss för att vi skulle grilla hos grannarna.



Det blev en tidig kväll. Jag skulle på loppis dagen efter och sälja lite prylar tillsammans med mamma & pappa. Vi packade bilen med en massa skit som vi ville bli av med.


Lördag: Loppis 06:30! Helt sjukt! Vi hann inte mer än parkera bilarna förrän folk ville köpa våra prylar. Det prutades hej vilt t.o.m på en femma, haha. Det var riktigt skoj, men mot lunchtid började bli riktigt varmt och vi packade ihop dom prylarna som kvar.



Marcus och barnen låg på stranden, så jag kastade mig på cykeln för att göra dom sällskap. Riktigt skön!


Hem och förbereda mat - grillat såklart. Efter maten gick vi och köpte glass och för att kolla in MC-kortegen som körde genom byn. Något som Albin verkligen diggar! Han vinkade på alla som körde förbi och var så glad över alla som vinkade tillbaks.



Söndag: Golftävling - tremannascramble. Jag spelade med mina föräldrar och Marcus hade fixat ihop ett eget lag. Det var riktigt varmt och spela, men kul var det. Det gick varken bra eller dåligt, så inget pris fick vi med oss hem. Tyvärr tog Marcus lag oss med ett slag.


Hemma tog farmor & farfar hand om barnen. Det blev självklart ett besök till glasskiosken och stranden. Tack för hjälpen!



Barnen somnade tidigt, så vi började olja uteplatsen. Egentligen helt otroligt att vi äger ett hus vi som har tummen mitt i hand. Tror faktiskt att vi lyckades ganska bra med oljningen. För en gång skull hade vi den rätta utrustningen. I vår första lägenhet skulle vi måla om hallen och hade glömt pensel till hörnen, så vi tog vår brödpensel..... ja så händiga är vi!


Dags att ta sig en dusch och kasta sig i sängen!


Måste även skriva att jag hållt mig från kolhydrater sista måltiden och hållt mig från godis. Bytt ut sockret mot honung i teet. Nu jäklar! Syrran du kommer inte ha en chans ;-).


Tack Ulle för din fina kommentar - det värmer!


Bilder kommer!




Av Fam A&O - 24 juni 2009 21:00

Morgonen var katastrof. Har inga kläder som passar eller som jag vill ha på mig. Usch och tvi nu är det dags att göra något åt saken. Ringde min vän Stina för få lite inspiration och det fick jag! Tack! Håll tummarna för att jag inte ger upp!


Idag var det återigen dags för träff med föräldragruppen. Vi blev bjudna på lunch och efterrätt. Inte illa! Men jag tackade faktiskt nej till efterrätten - shit va jag kände mig nöjd. Har man bestämt sig så har man!


Oliver tycket det var kul och träffa sina kompisar och höll "låda" som vanligt. I och för sig mest en massa pruttljud.


Stannade på vägen hem från dagis för att köpa en liten pool som Albin kan ha på tomten. Orkade inte packa väskorna för nån timme på stranden. Enligt grannarna blåste det ganska mycket idag, så det var nog ett klokt beslut att stanna i trädgården.


Albin badade hela eftermiddagen och gillade sin nya pool. Det gjorde även Maja som kom in och tog sig ett dopp och senare kom William för att svalka ner sig. Verkade vara ett bra inköp! Tänk va liten vatten kan göra.



Marcus kom hem och kvällsmiddagen skulle fixas. Eftersom jag fick tipset att sluta med kolhydrater på kvällen satsade vi på en grillad köttbit med sallad. Det blev kanoners! Är nöjd med min första dag mot komma i form!

Imorgon är det dags att leta reda på ett bra gym.






Av Fam A&O - 23 juni 2009 21:56

Finns inte så mycket att skriva mer än att det har varit två fantastiska dagar på stranden. Nu längtar vi till Marcus oxå har semester och kan sällskapa med oss.


Igår var det inte alls mycket folk på stranden. Folk hade nog inte riktigt fattat att strandvädret var tillbaks. Idag var det desto mer folk!


Tempen på vattnet idag var 18 grader. Inget dopp för min del, men desto mer badande på barnen. Har dom ingen känsel?


Av Fam A&O - 21 juni 2009 21:43

I fredags kväll dök våra vänner från storstan upp för att fira midsommar med oss.


Midsommarafton började med solsken och det såg ut som det skulle bli en riktigt solig dag. Jenny och jag tog barnen på en promenad efter frukosten till affären för att komplettara det sista till dagen. Grabbarna var hemma och gjorde köttbullar till "barnen" (dom som inte äter sill = Albin & Marcus).


Vädret höll i sig, men det började bli lite molnigare, men lunchen kunde vi äta ute. Kom inte ihåg senast man kunde sitta ute och äta en midsommar.



Albin vet hur man skålar med mjölk förståss ;-).

 


Efter lunchen var det dags för en vandring till torget där det var dans kring midsommarstången. En mycket trött Albin ville inte dansa........ Försökte få med honom på "Små grodorna", men det gick inte. Han somnade i vagnen hem och sov nästan tre timmar!!



Hemma dukade vi fram jordgubbar och glass. Tyvärr började det precis regna när vi skulle börja äta. Vi fick snabbt duka om inomhus, men "gubbarna" smakade lika gott inne. Det tog inte många minuter innan regnskuren var över och kubbspelet plockades fram. Resultatet behöver vi inte skriva om.......


Lite slappande framför en fotbollsmatch. Min kollega kom förbi och sa hej - trevligt! Hennes sällskap vågade tyvärr sig inte in, så det blev bara ett kort besök.


Grilltime efter fotbollen. Middagen fick oxå intas inomhus. Nu åskade och blixtrade det. Albin säger att han vet vad det är som mullrar.

- Det är jätten!

Vi frågar vilken jätte.

- Jätten som är hos William (grannen).

Dom hade en lång och stor kille som gäst som Albin hade sett.

Haha!! Hoppas att inte jätten läser.............


Vi håller vårt "tidsschema" perfekt. Dags att slå ihop oss med grannarna på "sjuan" som inte riktigt hållt sitt tidsschema ;-).



Albin träffar en "ny" kompis som egentligen heter Mike, men Albin kallar honom för "marken" hela kvällen. Sjukt roligt!


Här har vi Rebecka, Elli och "Marken"

Olof, Jenny och Marcus 


På "sjuan" hade dom varit seriösa och gjort sånghäften. Vi sjöng, pratade och drack "goda drinkar". Trevligt som alltid!


Grannarna på "trean" hade oxå fest, så vi bestämde oss för att kolla läget där. Stannade en kort stund för nu började Albin bli riktigt trött. Klockan var halv ett, men han hade minst lika kul som oss. Berättade roliga historier om näsdukar m.m


Igår var men något trött. Upp vid sju med Oliver. Övriga sällskapet sov vidare. Skönt för dom!


Albin hade fått fina muffinsformar av Jenny & Olof, så det var bara tvunget att vi skulle baka nu när dom var här. Vi bakade chokladmuffins. Blev mer som små kladdkakor. Supergoda!


Bagaren själv!


Bjöd in kompisen Maja och hennes föräldrar på fika.


Jenny & Molly


Grannarna gick hem till sitt och vi skulle spela kubb. Shit vilket trist spel - eller hur Jenny? Sorry för mitt usla spel. Nästa gång tar vi dom!


Beställde hem pizza och kebab - typisk dagen efter mat. Olof fick testa på plankpizza - pizza med mos.


När man besöker oss blir det självklart ett besök i glasskiosken. Jenny fick testa "lingon och mjölk". Olof fick INTE testa gammaldags vanilj ;-).


På kvällen spelade vi "absolut överens". Jag och Marcus var absolut inte överens och förlorade faktiskt.


Idag åkte familjen Franzén/Wedin hem vid lunch. Tack för att ni ville fira midsommar med oss! Hoppas att vi ses snarare än vi trodde.


Oliver och Molly myser precis innan hemfärd. Oliver frågar Molly;

- Blir det jag eller Olle?


När gästerna åkt hem rensade vi förrådet på skit. Rensade barnens byråer på kläder. Lika sorgligt som vanligt när man måste rensa ut speciella kläder som man vet aldrig mer kommer användas i den här familjen.


Oliver vill inte sitta. Han ska bara "stå", men idag satt han längre stunder på gräsmattan, så det kanske kommer snart. Men som tur är sitter mamma precis brevid och är beredd att ta emot när fallet kommer.











Av Fam A&O - 18 juni 2009 20:42

Idag blev uteplatsen helt klar - perfekt timing till midsommar!

Det är en stor skillnad och så mycket mysigare än vad det var tidigare. Ni ser ju själva på bilderna.


Så här såg det ut tidigare:


Och nu ser det ut så här:


Nu hoppas vi kunna använda uteplasten imorgon. Hade varit nice att äta iallafall lunchen ute.


Albin har varit på dagis och firat midsommar. Det hade varit dans runt midsommarstången och sillunch. Sillen hade han låtit bli att äta. 

- Jag älskar inte sill...... Han säger sällan att något är äckligt eller smakar illa utan han sägar jag älskar inte detta. Låter mycket bättre.


Moster Mia och Pontus kom på besök och vi passade på att äta lunch på golfkrogen med mamma innan vi hämtade hem Albin. Albin självklart superglad att Mia kom och hämtade.


Mia, Pontus och mormor passade barnen medan jag var hos läkaren och kollade att allt stod rätt till. Allt såg bra ut - skönt att få det kollat, men så typiskt att allt känns som vanligt när det är dags för läkarbesöket.

Tack för hjälpen!


Satt och matade Oliver och då kom Albin in och hämtade något i lådan i köket och sprang ut. Han såg så lurig ut att man visste att det var något lurt på gång. Han hade hämtat en kniv och en liten träbit och satt och täljde - för så gör Emil. Vi gav honom en annan kniv som han inte kunde skära sig på sen lektes det Emil som satt i snickarboa. Busunge!



Nu kommer snart våra midsommargäster! Ska bli kul och få mysa med familjen Wedin/Franzén.


Trevlig midsommar på ER!! Kram




Av Fam A&O - 17 juni 2009 20:47

I förmiddags gästades jag av föräldragruppen + Sofie & Maja. Sex barn och sex mammor. Vi fikade och snackade en massa om barn såklart! Otroligt snälla bebisar!



Otroligt fint väder - kändes som strandväder, men enligt Sofie som gjorde ett tappert försök blåste det för mycket på stranden. Vi höll oss hemma och plockade kottar. Tallar är fina, men kottarna är många och tråkiga att sopa upp.


Ett stort grattis till barnens farfar som fyller år idag!

Detta firade vi genom att gå ut och äta. Tack för middagen!


Albin hade fixat en egen present - en strut av papper som han hade målat och stoppat godis i. Vet inte hur många godisbitar som var kvar när farfar fick sin paket. Tror det hamnade en och annan bit i munnen.



Vi vill även hurra för Hanna som äntligen blivit vuxen ;-) (30år idag).

Hipp Hipp Hurra!!





Av Fam A&O - 16 juni 2009 20:27

Äntligen klar med tvätt, sortering och städning.....Började kl.09:00 imorse och klar nu 12 timmar senare. Tar sin lilla tid när man har barnen omkring sig, men när båda hade lagt sig gick det undan. Tvättkorgarna tomma (iallafall några timmar), och hela huset luktar rent - härligt!


Måndagen och tisdagen var trist. Läkaren kanske menade allvar när hon sa att jag inte fick träna på ett halvår. Har dragit på mig eller dragit av något i magen. Började efter joggingturen förra veckan. Igår fick jag be, skälla och gråta för att få en tid inne på sjukhuset. J_vla kärring!!


Först ringde jag min privata sjukvårdsförsäkring och det skulle innebära att jag skulle åka 15 mil för att få hjälp. Dom tyckte att jag skulle söka på närmsta sjukhus, så fick jag ersättning för besöket.


Men att det ska vara så svårt att få en tid!! Ska man verkligen behöva åka till akuten för att få hjälp? Det var inte någon trevlig kärring i telefonen. Tyckte väl jag var mer eller mindre dum som ringde och behövde en läkartid nu innan midsommar. Hon menade att jag borde ju veta att nu är många lediga och det var ont om tider. Men när jag till slut brast i gråt fanns det plötsligt en ledig tid denna vecka. OOOPPPSS det var visst någon som hade avbokat säger hon........Aahhhhhhhhh blir så förbannad! 


Det blir nog ingen mer fotboll för min del..........!


Min älskade lilla plutt som följt mig idag när jag städat. Han har verkligen nöjt sig med att kolla in mamsen slita.




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

No5:s gästbok


Skapa flashcards